Warm en dichtbij.

 
sabrina  Blog februari 2018

 
 Tekst:
 Sabrina Watson

_______________________________________

Positief denken

 

Hoe kunnen we zelf een positieve boost creëren wanneer wij iets vervelends ervaren? Er komen nu eenmaal dingen op ons pad die inbreuk kunnen doen op ons geluk. Maar zijn wij op datzelfde moment ook in staat om de keerzijde hiervan in te zien?

Zelf probeer ik negatieve gebeurtenissen en gedachten om te zetten in iets positiefs. Dit brengt voor mij het een en ander in balans, vermindert stress en zorgt ervoor dat het leven dragelijker maar vooral mooier wordt. Je kunt dit zowel op het werk als in je in privéleven toepassen.

Natuurlijk lukt dit mij ook niet altijd of direct, maar dit stukje bewustzijn helpt mij ontzettend. We zijn en blijven mensen. Emoties kun je niet altijd sturen: deze moet je soms ook de vrije loop laten gaan.

Zelf heb ik drie jaar geleden een burn-out gehad. Alles voelde in die periode erg donker, vermoeiend en uitzichtloos. De negatieve invloeden heb ik toen op een rijtje gezet en vervolgens heb ik nagedacht over hoe ik hier zelf verandering in kan brengen. Op welke wijze kan ik van deze donkere periode in mijn leven toch nog iets positiefs maken? Op dat moment was dit voor mij genieten en plezier hebben.

Tja… dat lijkt misschien logisch, maar dat was het voor mij absoluut niet. Ik wist niet eens meer hoe ik moest genieten en ik voelde mij voor plezier en geluk onbereikbaar. Toen ik het positief denken stapsgewijs toepaste, herpakte ik mezelf en daarnaast leerde ik mezelf beter kennen. De burn-out heb ik in ieder geval overwonnen. Natuurlijk komen er meer uitdagingen en daarbij blijven voor mij erg belangrijk…

…de Tips & Trucs uit een artikel van Marcel Rossum (Trendwatcher in veilig, gezond, vitaal en productief werken).

  1. Als je merkt dat je negatief denkt, herkader deze negatieve gedachte dan in iets positief en bekijk deze vanuit een ander perspectief. Ga altijd op zoek naar het voordeel van een nadeel en ga altijd op zoek naar de positieve les die je kunt leren uit een vervelende gebeurtenis. Onderzoek welke kansen zich aanbieden als gevolg van de gebeurtenis. Leer van de lessen die je kunt leren uit de gebeurtenis en zoek het positieve doel van een nare gebeurtenis of ervaring. Bedenk tot slot dat je van elke negatieve gebeurtenis of ervaring meer gevormd wordt als mens. Je wordt een stukje completer, je krijgt meer karakter.
  2. Omring jezelf met positieve mensen zodat je jezelf kunt voeden met positieve gedachten. Hou afstand tot de negatieve mensen die je met hun negatieve gedachten proberen te beïnvloeden.
  3. Geniet van de dingen die je echt leuk vindt. Ontdek je ware passie en gebruik de kracht van het positieve denken om je dromen waar te maken.
  4. Glimlach en loop rechtop. Je fysieke houding heeft een veel groter effect op jouw denken en emoties dan je zelf in eerste instantie door hebt. Ga voor de spiegel staan en glimlach jezelf toe. Glimlach de wereld toe.
  5. Leef alsof je je doel al hebt gehaald. Zie jezelf voor je als een succesvol persoon. Stel je voor hoe je succesvol bent in het behalen van je resultaten. Ben je onzeker over iets, sluit je ogen en visualiseer hoe je succesvol zult zijn.


Nieuwsgierig naar het volledige artikel over positief denken? Klik dan hier.